Vierailijablogi: Kuinka aloittaa liikuntaharrastus?

Kirjoittaja on Tuuli Kuittinen, Personal Trainer & ELIXIAn GX Cluster Manager

Kuinka aloittaa liikuntaharrastus?

Oletko vasta aloittamassa harrastusta liikunnan parissa ja tunnet itsesi hieman epävarmaksi? Vaihtoehtoja on paljon, mutta mistä aloittaa.

Liikunta-ala kasvaa ja kehittyy nopeasti niin Suomessa kuin maailmalla. Digitaalisuus ottaa jalansijaa ja kivijalkakuntosalien kanssa kilpailevat mm. erilaiset nettivalmennukset, verkkotreenit ja ravintopalvelut. Asiakkaat haluavat harjoittelemisen olevan helppoa ja nopeaa, mutta samalla myös inspiroivaa ja motivoivaa. Enää pelkkä kuntosalilla hikoilu ei riitä vaan halutaan myös elämyksiä.

Minkälaisia elämyksiä kuntokeskuksessa on mahdollisuus löytää?

Tässä sinulle hieman vinkkejä siihen, mitä mahdollisuuksia Sinulla on harjoitella ELIXIAn liikuntakeskuksissa.

Tutuin liikuntamuoto on kuntosalilla harjoittelu, joka on helppo aloittaa koska tahansa. Jotta harjoittelu olisi tehokasta, ja ennen kaikkea turvallista, tulee aloittelijan kiinnittää huomiota muutamaan tärkeään perusasiaan. Nämä huomioimalla on mahdollista välttyä harmeilta ja saada treenistä huomattavasti enemmän irti. Vaikka netti onkin pullollaan erilaisia kuntosaliohjelmia, tarvitsee aloittelija opastajakseen ammattilaisen, joka opettaa oikeat suoritustekniikat, valitsee oikeankokoiset painot ja tekee tavoitetta tukevan liikuntasuunnitelman. Personal Trainerin palkkaaminen alkuun varmistaa turvallisen sekä laadukkaan treenaamisen. ELIXIA tarjoaa tähän mukavan aloituksen, kun asiakas pääsee aloittamaan treenit veloituksettomalla tapaamisella Personal Trainerin kanssa.

Alkuinnostuksessa tulee helposti treenattua liikaa ja liian usein. Vaikka alkuinnostuksessa treenaaminen ihanaa onkin, lepopäivät ovat kehittymisen kannalta ehdottoman tärkeitä. Kannattaa myös muistaa se, että jos aiempi treenitausta on koostunut lähinnä sohvalla istumisesta sekä kävelystä, niin ensimmäisten treeniviikkojen tulisi olla kevyitä, jotta kroppa ehtii tottua uudenlaiseen kuormitukseen. Liiallisen treenaamisen palkkiona on yleensä loukkaantuminen tai motivaation katoaminen. Jos sinulla on vaikeuksia motivoida itseäsi treenaamaan kevyesti tai rentoutumaan, kevyemmistä ryhmäliikuntatunneista voi olla apua! Kokeile esimerkiksi Yoga tai FLX -tunteja. Ryhmäliikuntatunteja on todella monenlaisia, rankkoja sekä kevyitä, sen takia kaikille löytyy varmasti jotakin!

Alkuun ryhmäliikuntatunnit voivat vaikuttaa pikkuisen pelottavilta, jos et ole sellaisilla koskaan aiemmin ollut. Entä jos et jaksa, muista askelia tai että muut tuijottavat sinua? Älä huoli, ryhmäliikuntatunnit ovat kaikkia varten – oli tasosi sitten mikä tahansa. Sitä paitsi kaikki keskittyvät itseensä, kukaan ei ehdi tuijottaa sinua. Harjoittelu ryhmässä on paitsi hauskaa, myös tehokasta ja motivoivaa!

Mikä on treenitavoitteesi?

Jokaisella on jokin syy treenaamiseen. Itselleen kannattaa asettaa tavoite ja realistisia välitavoitteita. Tavoitteiden saavuttamisen ja tulkinnan suhteen kannattaa olla itselleen hiukan kriittinen. Jos on käynyt salilla kuukaudesta tai vuodesta toiseen ilman mitään näkyvää muutosta itsessä tai voima/kestävyystasossa, kannattaa taantuman syitä pohtia. Toisaalta myös itselleen kannattaa olla armollinen, treeni on oikeilla urilla, kun se on nousujohteista – oli kehitys sitten nopeaa tai hitaammanpuoleista. Jos tuntuu siltä, että Personal Trainerin kanssa harjoitteleminen ei tunnu mielekkäältä vaan haluat ympärillesi ihmisiä, kannattaa kokeilla Build’n Burn -tunteja.

Tuloksia Build’n Burn -harjoittelulla

”Terästä harjoitteluasi intensiivisellä ja täydellisellä treenillä, jossa taitavat valmentajamme tukevat harjoitteluasi, ja joka tuottaa näkyviä tuloksia sekä hyvän mielen.” Build ’n Burn -tunnit koostuvat monipuolisesta yhdistelmästä voima- ja kestävyysintervalleja. Hyväksi havaittuihin harjoitusmenetelmiin perustuva konsepti tehostaa rasvanpolttoa ja parantaa kestävyyttä. Tarkkaan suunnitellut lihaskunto-ohjelmat kehittävät myös lihasvoimaa tehokkaasti. Sykevyön avulla voit seurata sykkeen pysymistä tavoitealueella, joten saat treenaamisesi intensiteetistä välitöntä palautetta. Build’n Burn -ohjaajat ovat tarkkaan valikoituja ja koulutettuja. Heillä on pitkä kokemus myös muiden lajien ohjaamisesta sekä Build ’n Burn -lisenssi. Ohjaajat odottavat, että sinä annat kaikkesi, ja tukevat ja haastavat sinua silloin, kun sitä tarvitset. Harjoitukset voivat tuntua rankoilta ja kovilta, mutta ohjaaja on aina paikalla tsemppaamassa.
Tunneille otetaan vain 16–20 osallistujan ryhmä, mikä takaa tiiviin henkilökohtaisen ohjauksen. Harjoittelu tapahtuu Build ’n Burn -tilassa, jossa osallistujilla on käytössään oma Skill Mill -juoksumatto, TRX, soutulaite, kahvakuulia ja painoja.

ELIXIAn joustavat jäsenyydet

”Me ELIXIAlla haluamme olla liikunta-alan muutoksessa mukana kärkijoukossa. Viime syksynä lanseerattu jäsenyysrakenteemme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden koota jäsenyytensä palveluista, joita käyttää, mikä mahdollistaa sen, että jäsenyys on muokattavissa mm. eri elämäntilanteisiin sopivaksi. Etenkin pelkkä kuntosalijäsenyys on ollut todella toivottu ja kiitelty muutos. Se onkin ELIXIAn jäsenyyden perusta, jolle voi rakentaa esimerkiksi ryhmäliikunnan ja lastenhoidon lisäpaketin”, kertoo Anne Ketola ELIXIA Finlandin maajohtaja. Osana muutosta kevään 2017 aikana ELIXIA on lanseerannut uusia pienryhmäharjoittelun muotoja. HiYoga ja Build’n Burn tarjoavat uuden ”palikan” ELIXIA-jäsenyyden kokonaisuuteen. Molemmat tuoteperheet tarjoavat ainutlaatuiset, erikseen tätä treeniä varten rakennetut tilat, joissa treenikokemus ja pienryhmän tuki motivoivat hyville tuloksille.

Suomesta löydät 21 liikuntakeskusta, Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Turusta ja Tampereelta.

Tervetuloa ELIXIAan!

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>