Vierailijablogi: Mikä ihmistä liikuttaa?

Kirjoittaja: Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tutkimuspäällikkö Jaana Lindström

Mikä ihmistä liikuttaa?

Liikunnan terveysvaikutukset ovat kiistattomat. Moni aloittaa liikunnan kohentaakseen kuntoa tai pudottaakseen painoa. Liikunta vaikuttaa kuitenkin myös moniin muihin asioihin: unen laatuun, mielialaan, stressiin ja ruokahalun säätelyyn.

Liikunnalla voi vähentää montaa riskiä: se parantaa vastustuskykyä ja veren rasva- ja sokeriarvoja, alentaa verenpainetta ja vähentää kehon matala-asteista tulehdusta, joka on sydän- ja verisuonitautien riskitekijä. Liikunta parantaa tasapainoa ja ehkäisee näin tapaturmia ja auttaa pitämään aivot nuorena.

Miksi moni jättää ihmelääkkeen nauttimatta?

Kun liikunta ja liikkuminen on tällainen ihmelääke, miksi moni jättää lääkkeen nauttimatta?

Osa vetoaa ajanpuutteeseen tai liikkumista hankaloittaviin sairauksiin. Toiset kaipaavat neuvoja ja tukea, toiset taas kokevat liikkumiskehotukset terveysterroriksi.

Varmaa on, että kukaan ei voi liikkua toisen puolesta, siksi motivaation pitää löytyä ihmisestä itsestään. Meillä on tapana listata liikkumattomuuden uhkakuvia ja liikunnan hyötyjä (ks. edellä!). Tutkimusten mukaan pitkän ajan päästä uhkaava ”rangaistus” ei ole kuitenkaan paras motivaationherättäjä, vaan ihminen on taipuvaisempi tavoittelemaan lyhyen ajan hyötyjä.

Liikunnan kohdalla näitä voisivat olla hyvä olo, parempi uni ja stressin purkaminen. Myöskään rutiinien merkitystä ei pidä aliarvioida: onko tapanani astella hissiin vai kutsuvatko portaat?

 Suomalaiset eivät ole koskaan olleet terveempiä – mutta tekemistä riittää

Suomalaiset eivät väestönä koskaan ole olleet terveempiä kuin nyt. Elinikä on pidentynyt ja terveiden elinvuosien määrä lisääntynyt ja pääosin selittäjänä on elintapojen kohentuminen.

Suomi näyttää muille maille mallia erityisesti sydän- ja verisuonitautien, tyypin 2 diabeteksen, lasten ylipainon sekä allergioiden ehkäisyssä ja viimeisimpien tutkimustulosten perusteella myös aivoterveyden edistämisessä. Suomessa tutkimusnäyttö on osattu viedä myös käytäntöön. Oleellista on tiedon ja hyvien käytäntöjen jakaminen, levittäminen ja jalkauttaminen.

Vaikka moni asia on Suomessa paremmin kuin ennen, haasteita riittää edelleen. Diabetes aiheuttaa jo nykyisellään arviolta 1 miljardin kustannukset terveydenhuollolle ja jopa kolmannes aikuisista on vaarassa sairastua tyypin 2 diabetekseen tulevaisuudessa. Terveysriskit myös jakautuvat hyvin epätasaisesti väestössä.

Tyypin 2 diabetesta voidaan ehkäistä – liikunnan lisääminen vähentää riskiä

Tyypin 2 diabetesta ja muita kansansairauksia voidaan todistetusti ehkäistä. Tärkeää on kiinnittää huomiota jokapäiväisiin elintapoihin, ruokailuun, liikkumiseen, uneen ja sitä kautta painonhallintaan.

Tuntuuko työläältä? Onneksi kaikkea ei tarvitse tehdä heti, sillä aikaa on loppuelämä. Oikeastaan on parempikin edetä varovasti ja vähitellen, omaa kehoa kuunnellen. Aloittaa voi pienillä arjen terveysteoilla, esimerkiksi lisäämällä kasviksia lounasannokseen ja kulkemalla osan työmatkasta jalan. Monipuolinen lihasten rasittaminen on hyväksi keholle ja päälle, ja kokeilemalla löytyy itseä miellyttävä tapa liikkua, on se sitten kotijumppa olohuoneessa tai salitreeni. Asia johtaa toiseen ja pitkällä ajanjaksolla pienistä muutoksista kertyy huomaamatta suuri vaikutus.

Liikuntapäivän kumppani Stop Diabetes -tutkimushanke selvittää uusia tapoja kohentaa kohonneessa tyypin 2 diabetesriskissä olevien elintapoja – esimerkiksi sitä, kuinka lisätä liikettä arkeen. Apuna käytetään digiteknologiaa, ryhmänohjausta ja elinympäristöjen kuten työpaikan muokkausta terveellisiä elintapoja tukevaksi. Oman diabetesriskinsä saa selville täällä: www.stopdia.fi. Päijät-Hämeessä, Etelä-Karjalassa tai Pohjois-Savossa asuvat voivat lisäksi päästä mukaan tutkimushankkeeseen. Testaa siis oma riskisi saman tien ja haasta kaverisikin mukaan.

Liikuntapäivien aikana hankkeeseen voi tutustua alueen liikuntakeskuksissa http://liikuntapaivat.fi/salit/

Jaana Lindström
Tutkimuspäällikkö

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>